LEO foretager endnu et opkøb i USA

23 september 2009

Danske LEO Pharma vil hente fremtidig vækst på det amerikanske lægemiddelmarked. Ballerup-koncernen tilbagekøber rettighederne til egne produkter for 5,2 milliarder kroner.

Lægemiddelkoncernen LEO Pharma A/S i Ballerup har netop underskrevet en aftale om tilbagekøb af rettighederne til selskabets dermatologiske lægemidler på det vigtige amerikanske marked.

Købesummen er 1 milliard amerikanske dollars, svarende til 5,2 milliarder danske kroner, og købet omfatter samtlige nuværende og kommende dermatologiske lægemidler. De nuværende produkter omfatter Taclonex® Ointment, Taclonex Scalp® Topical Suspension, Dovonex® Cream og Dovonex® Scalp Solution, alle målrettet behandling af psoriasis.

Sælger er LEO Pharmas hidtidige samarbejdspartner på dermatologiområdet, Warner Chilcott, Inc. Og med aftalen, der er LEO Pharmas største opkøb nogensinde, bryder selskabet med sin hidtidige strategi om at lade en del af salget varetage af samarbejdspartnere.

"Vi har været glade for vores samarbejde med Warner Chilcott. På den anden side ved vi også, at skal vi for alvor have gang i vores vækst, så skal vi selv stå for salget af vores lægemidler. Vi tager vores amerikanske skæbne i egne hænder," fastslår LEO Pharmas koncernchef, Gitte Aabo.

Tidligere på måneden indgik Ballerup-koncernen aftale om køb af en anden lægemiddelvirksomhed, amerikansk-australske Peplin for 1,5 milliard danske kroner.

Efter købet af dermatologilægemidlerne opretter LEO Pharma datterselskab i USA. Selskabet er under etablering i New Jersey under amerikansk ledelse og vil fra årsskiftet operere med en indlejet salgsstyrke for at sikre fortsat salg af produkterne indtil LEO Pharma har ansat egne lægemiddelrepræsentanter.

"Etableringen af et datterselskab i USA med en række af allerede markedsførte ledende produkter giver os nogle helt unikke muligheder for vækst. Vi ved hvor meget det betyder at fokusere og vi stiller i tiden fremover helt skarpt på at få udnyttet det potentiale, der er på det amerikanske marked bedst muligt," forklarer Gitte Aabo.

"Købet forøger den del af vores omsætning, der stammer fra USA betydeligt. På den anden side skal vi nu selv afholde markedsføringsomkostningerne, så umiddelbart holdes indtjeningen isoleret set på niveau. Det væsentlige er imidlertid fremtiden, og at vi fremover med købet får langt bedre muligheder for at påvirke salgsindsatsen," siger Gitte Aabo

Udover de allerede markedsførte lægemidler skal det ny selskab også på sigt sælge produkter fra LEO Pharmas egen pipeline samt lægemidler fra Peplin, blandt andet et middel til behandling af aktinisk keratose, et forstadie til hudkræft.

De to opkøb kommer i forlængelse af en række andre ekspansive tiltag. LEO Pharma har gennem den senere tid etableret egne operationer i Kina, Mexico og Rusland – og forventer at have Brasilien med på landkortet i 2010.

"Vores fokuseringsstrategi gennem de sidste ti år betyder, at vi i dag står i en ekstremt gunstig position for at afsøge og udnytte de muligheder verden byder os. Dels har vi den finansielle styrke, dels har vi et fagligt meget stærkt organisatorisk set-up," siger Gitte Aabo.

LEO Pharma finansierer opkøbet med udgangspunkt i sin beholdning af obligationer. Købet betyder, at koncernens beholdning efter købet ligger på 12,5 milliarder danske kroner. Og især købet af Peplin, der finansieres ud af den daglige drift, kommer til at påvirke årsresultatet.

"Vores resultat for 2009 bliver ikke pænt. Til gengæld bidrager vores køb betydeligt til vores fremtidige salg og indtjening, og dermed vores mulighed for at forblive den stærke og fokuserede lægemiddelvirksomhed vi er i dag," siger Gitte Aabo.

Yderligere oplysninger:

Koncernchef Gitte Aabo