LEO Pharma køber op i USA

3 september 2009

Med købet af det australsk-amerikanske Peplin Inc. styrker danske LEO Pharma sin position indenfor hudsygdomme.

LEO Pharma i Ballerup lægger an til forøget vækst indenfor hudsygdomme med en aftale om køb af det australsk-amerikanske Peplin Inc. Selskabet, der er børsnoteret i Australien, står bag udviklingen af et lægemiddel til behandling af aktinisk keratose, AK.

Sygdommen er et forstadie til hudkræft og er på hastig fremmarch som følge af øget soldyrkning og deraf skadelig eksponering mod solens stråler gennem de seneste årtier.

"Kliniske undersøgelser viser, at vi står med et lægemiddel, der vil give afgørende fordele i forhold til de behandlingsmuligheder, der findes på markedet i dag, og dermed patienterne begrundet håb om en hurtig, enkel og effektiv behandling. Købet af Peplin er i tråd med vores ambition om at være ledende inden for behandling af dermatologiske sygdomme. Vi er endvidere imponerede af den indsats Peplins medarbejdere har lagt i dette projekt", siger Koncernchef Gitte Aabo.

Peplins lægemiddel, der har været under udvikling siden 1998, er netop nu i den sidste og afgørende fase III. Undersøgelserne afsluttes i december 2009 og målsætningen er markedsføring af det færdige lægemiddel i begyndelsen af det kommende årti.

Prisen for Peplin er aftalt til 287,5 millioner dollars, knap 1½ milliard danske kroner, som LEO Pharma finansierer ud af den daglige drift.

"Købet af Peplin betyder, at vores resultat for 2009 ikke bliver så pænt. Til gengæld vil dette lægemiddel bidrage betydeligt til vores fremtidige salg og indtjening", siger Gitte Aabo.

Aftalen skal godkendes af Peplins aktionærer og forventes at falde på plads inden udgangen af året.

LEO Pharma har fulgt det 45 medarbejdere store selskab og dets udvikling siden 2007 og selskabet fortsætter som selvstændigt datterselskab i Ballerup-koncernen for at sikre så stor fokus som muligt. Satsningen betyder imidlertid også ansættelse af en række nøglemedarbejdere i LEO Pharma.

Om aktinisk keratose
Aktinisk keratose, AK, er i kraftig vækst som følge af de solferier den vestlige verden begyndte på i 60'erne og 70'erne. Skaderne opstår som følge at overdreven eksponering overfor solen og deraf følgende solskoldninger.

Aktinisk keratose er som nævnt et forstadie til hudkræft, såkaldt "non-melanoma skin cancer". Da antallet af aktinisk keratose patienter både er stort og kraftigt stigende udgør aktinisk keratose et alvorligt sundhedsproblem. Det ansete British Journal of Dermatology skriver således: "Non-melanoma skin cancer is the most common cancer in Caucasian populations and is considered to be of epidemic proportions worldwide." Trakatelli et al, British Journal of Dermatology 2007 156 (Suppl. 3), 1–7.

Det er især lyshudede mennesker, der risikerer at få aktinisk keratose, og i dag regner man med, at op til 100 millioner mennesker i EU og USA har sygdommen.

Færre end 10 millioner er i behandling, og det estimeres at op til 10 procent af patienterne får decideret cancer i form af spinocellulær carcinom, som er en form for non-melanoma skin cancer.

Behandlingsformen i dag består primært af kryoterapi (frysebehandling) og, for cirka 25 procent af behandlingernes vedkommende, af medicinsk behandling. Den medicinske behandling er dog meget langvarig – ofte 1-2 måneder – og frysebehandling kan kun behandle diskrete læsioner, og der er ofte tilbagefald.

Yderligere oplysninger:

Koncernchef CEO Gitte Aabo