Positive resultater for to fase III-undersøgelser i aktinisk keratose (forstadier til hudkræft)

21 december 2009

LEO Pharma har netop afsluttet to fase III kliniske undersøgelser af PEP005 Gel til behandling af aktinisk keratose, AK, med positive resultater. AK er et forstadie til hudkræft og er på hastig fremmarch som følge af øget soldyrkning og deraf skadelig eksponering mod solens stråler gennem de seneste årtier.

"De gode resultater fra vores to undersøgelser er et vigtigt skridt på vejen mod en unik og helt ny behandlingsmodel af AK. Resultaterne et vigtigt skridt i LEO Pharmas vækststrategi. De to afsluttede fase III-undersøgelser underbygger resultater fra tidligere undersøgelser, og vi er kommet meget tættere på at kunne tilbyde patienterne en effektiv 3-dages topikal behandling af aktinisk keratose," siger forskningsdirektør Lars Olsen.

De afsluttede undersøgelser og udviklingsarbejdet er gennemført af amerikansk-australske Peplin, Inc., som LEO Pharma opkøbte tidligere på året. De to fase III-undersøgelser mødte begge deres kliniske effektmål med en signifikant heling af hudlæsioner forårsaget af AK målt i forhold til placebobehandling.

De to undersøgelser, kaldet REGION-IIa og REGION IIb, omfattede hver cirka 250 patienter og undersøgte effekten af 0,0015% PEP005 Gel påført AK-læsioner i ansigt og på isse en gang om dagen i tre dage.

"Vores kolleger i Peplin har gjort et stort stykke arbejde med at gennemføre udviklingsprogrammet og de to fase III-undersøgelser. Og vi er glade for at vi nu har muligheden for at tilbyde et nyt, konkurrencedygtigt produkt, skønt der stadig er et stykke vej," siger Lars Olsen.

LEO Pharma har endnu et igangværende Fase III-undersøgelse af PEP005 Gel til behandling af AK andre steder end ansigt og isse. Denne undersøgelse, der kaldes REGION-Ib, skal underbygge de positive resultater af en tidligere gennemført Fase III-undersøgelse. Undersøgelsen omfatter i lighed med de andre undersøgelser 250 patienter og resultaterne forventes i slutningen af første kvartal 2010.

LEO Pharma forventer at kunne markedsføre det nye produkt til behandling af aktinisk keratose i 2012.

Yderligere information:

Lars Olsen, Forskningsdirektør